Mýtus: Nehnuteľnosť sa predá sama
Nehnuteľnosť, ak je dobrá, sa sama rýchlo a výhodne predá, stačilo, že som ju dal do ponuky. Tento príbeh (s nejakými malými odchýlkami) vám porozpráva každý, kto svoju nehnuteľnosť sám predal. Viete si azda predstaviť niekoho, kto by vám dokázal priznať, že spravil zlé rozhodnutie, pretože mal s predajom problémy, naťahovalo sa to, zo zúfalstva to potom predal hlboko pod očakavnú a dokonca nižšie aj pod trhovú cenu, a ešte musel opravovať kopec chýb v zmluve? Toľko sebakritky u nás niet, museli by sme ju importovať. Takže si všetci rozprávajú tento mýtus a my sa pozrime, ako vyzerá realita.
Na fotkách nezáleží, stačí pár "momentiek" z mobilu
Nie nadarmo sa hovorí, že jedna fotka rovná sa tisíc slov. Najskôr vyberáme očami, preto sú kvalitné fotografie nehnuteľnosti veľmi dôležité. Či máte mobilný telefón s akokoľvek kvalitným fotoaparátom, vždy je lepšie nehnuteľnosť nafotiť kvalitne zrkadlovkou a postrážiť si pri tom okrem svetla, ostrosti, jasu a ďalších kritérií tiež celkový vzhľad priestoru, teda aj drobné detaily v interiéri, ako uteráky, obuv, riad a ďalšie. Dobrá nehnuteľnosť sa skutočne predáva sama, ak máte dobré fotografie. A tie máte vtedy, ak s ich vytváraním máte dobré skúsenosti.
Nafotím nehnuteľnosť tak ako je, zákazníci si ju aj tak prerobia
V mnohých prípadoch však ani technická kvalita fotografie nepomôže, nehnuteľnosť je nevkusne zariadená, plná opotrebovaného nábytku, či vecí. Emócie sú rýchlejšie ako myšlienky. A hoci záujemca vie, že si byt prerobí na svoj obraz, prvý dojem z prvých fotografií, teda prvotnú emóciu už nevymaže. Škoda prichádzať o kupujúceho iba kvôli dojmu z interiéru, ktorý vlastne užívať nebude. Vtedy na rad prichádza homestaging - teda akýsi "makeup" interiéru, ktorý odbúra riziko zlého dojmu z inak dobrej nehnuteľnosti (ktorá má skvelé parametre). Homestaging je už však istý druh znalosti, či talentu a skúsený, šikový maklér ho dozaista ovláda lepšie ako vy, ktorý predávate nehnuteľnosť maximálne párkrát za život. Dnešné technológie dokonca umožňujú využiť virtuálny (digitálny) homestaging - teda aplikáciu, ktorá v pôvodnej fotografii vytvorí vizuálne príťažlivý a moderný interiér (teda taký, aký by mohol budúci majiteľ zatúžiť mať) - pozrite sa na výsledky virtuálneho hometagingu.
S predajom neponáhľam, dôležité je predať dom čo najdrahšie.
Čas vždy hrá proti predávajúcemu. Čím dlhšie budete cenu nehnuteľnosti držať na nezmyselne vysokom čísle, tým viac v závere prerobíte. S cenou je potrebné aktívne pracovať a reagovať na stav trhu. Rozhodne tak nie je múdre tvrdiť, že na predaj neponáhľate a je jedno, ako dlho bude trvať hľadanie niekoho, kto dom kúpi za stanovenú najvyššiu sumu. Suma by mala vychádzať z pohľadu odborníka a byť primeraná trhu. Vždy citlivo analyzujeme aktuálnu situáciu, aby sme dokázali pre predávajúceho získať čo najvýhodnejšiu cenu a potom v pravý čas pri skutočnom záujemcovi využiť obchodné inštinkty k nájdeniu tej optimálnej ceny v tom momente prijateľnej pre obe strany
Predaj cez realitnú kanceláriu sa mi pekne predraží
Mnohí, aby ušetrili, sa s predajom svojej nehnuteľnosti neobrátia na realitnú kanceláriu. Medzi verejnosťou ešte stále koluje mýtus, že služby realitky vyjdú draho. Opak je pravdou, predávajúceho nestojí realitná kancelária (v závislosti od zmluvy) možno ani euro a navyše šetrí čas i energiu. Pozrite si naše referencie, aby ste sa dozvedeli, čo na práci práve tej našej realitnej kancelárie ocenili naši klienti. Služby našej realitnej kancelárie sú totiž oveľa rozsiahlejšie: Preverenie kupujúceho, spracovanie zmluvnej dokumentácie, inzerciu a reklamu na serveroch, advokátsku úschovu, komunikáciu na úradoch, prepisy energií, prehliadky nehnuteľnosti, daňové priznanie, alebo napríklad vklady do katastra nehnuteľností - je skrátka veľa úloh, ktoré realitka vyrieši za vás. A vy sa v tom čase môžete venovať tomu, čo vám prináša peniaze alebo čo vás baví.